۱۳۹۵ بهمن ۱۹, سه‌شنبه

کتاب کوچک کات کیسم فصل سوم دومین قسمت ایمان نامه مسیحی بخش اول درباره آفرینش



کتاب کوچک کات کیسم/  نوشته: مارتین لوتر

فصل سوم
توضیحات تکمیلی راجع به کات کیسم
بخش دوم: ایمان نامه مسیحی
قسمت اول : درباره آفرینش
 
اولین قسمت از چه چیزی صحبت صحبت می کند؟
من ایمان دارم به خدای پدر، قادر مطلق، خالق آسمانها و زمین.

این به چه معناست؟
یعنی من ایمان دارم که خداوند مرا آفریده است و او همچنین خالق دیگر مخلوقات میباشد و او به من جسم، روح، چشم وکوش ویگر اعضا و نیز عقل و تمامی ضمایر را عطا فرموده است و در همه حال از آنها نگهداری میکند. به علاوه پوشاک و خوراک ، نوشیدنی ،منزل، زن و فرزند، زمین و دام ،مال و کل اموال و همه نیاز ها و غذای این بدن را به من داده است و روزی مرا به وفور برای من مهیا ساخته است. او مرا از کلیه خطرها حفظ کرده است و از همه زشتی ها مرا بدورر نگه داشته است. همه اینها صرفاً از نیکی پدرانه او سرچشمه می گیرد، بدون اینکه من شایسته این همه کرامت او راداشته باشم. من به پاس اسن همه نیکی و نعمت که خداوند به من عطا فرموده است بجاست که من نیز مدیون و سپاسگذار او بوده و اورا اطاعت و پرستش نمایم و این یقیناً حقیقت محض است.

11) چرا میگویی من ایمان دارم ؟
چون من شخصاً خودم و حتی هر مسیحی دیگر نیز باید برای خودش این ایمان را داشته باشد و نه ایمان کورکورانه ای را دنبال کنیم.
دوم قرنتیان 13/5 : خود را امتحان کنید که در ایمان هستید یا نه. خود را باز یافت کنید. آیا خود را نمی‌شناسید که عیسی مسیح در شما است اگر مردود نیستید؟ 

12) چرا می گویی من ایمان دارم به خدا؟
زیرا من تمام اطمینان ، تسلی، امید و اعتماد خود را به خدا دارم و او برای من در بالاترین درجه نیکی قرار دارد و برای همین من یک آرامش روحی در امیدواری دارم.
مزامیر 73/26-25 :  کیست برای من در آسمان؟ و غیر از تو هیچ چیز را در زمین نمی‌خواهم. 
26  اگرچه جسد و دل من زائل گردد، لیکن صخره دلم و حصه من خداست تا ابدالآباد. 

13) چرا این اعتماد را داری؟
چون خداوند یک پدر و قادر متعادل است و اوست خالق آسمانها و زمین.

14) خداوند پدر کیست؟
او اولین شخص است از ماهیت و سرشت خداست که به تنهایی از جاودانگی بوده و پسر او از ابدیت برای او شهادت داده است و از طریق اعمالش و آفرینش این عالم، خود را در برابر همه جلوه گر ساخته است.
یوحنا 5/26 : زیرا همچنان که پدر در خود حیات دارد، همچنین پسر را نیز عطا کرده است که در خود حیات داشته باشد. 

15) چرا خداوند را قادر مطلق می نامیم؟
زیرا خداوند نیرومند ترین شخص روی زمین و آسمانهاست.
اول تواریخ 29/12-11 :  و ای‌ خداوند عظمت‌ و جبروت‌ و جلال‌ و قوت‌ و كبریا از آن‌ تو است‌ زیرا هر چه‌ در آسمان‌ و زمین‌ است‌ از آنِ تو می‌باشد. و ای‌ خداوند ملكوت‌ از آنِ تو است‌ و تو بر همه‌ سرْ و متعال‌ هستی‌. 
12  و دولت‌ و جلال‌ از تو می‌آید و تو برهمه‌ حاكمی‌، و كبریا و جبروت‌ در دست‌ تو است‌ و عظمت‌ دادن‌ و قوت‌ بخشیدن‌ به‌ همه‌ كس‌ در دست‌ تو است‌. 

16) چرا خداوند را آفریدگار آسمانها و زمین مینامیم؟
زیرا او از طریق کلام قدرتمند خود این عالم را از نیستی و عدم به وجود آورده است تا به نام او احترام کذارند و او را ستایش کنند.
کتاب اول موسوی(پیدایش) 1/1:   در ابتدا، خدا آسمانها و زمین‌ را آفرید. 
عبرانیان 11/3 : به ایمان فهمیده‌ایم که عالمها به کلمه خدا مرتّب گردید، حتّی آنکه چیزهای دیدنی از چیزهای نادیدنی ساخته شد. 
رومیان 4/12-11 : و علامت ختنه را یافت تا مُهر باشد بر آن عدالت ایمانی که در نامختونی داشت، تا او همهٔ نامختونان را که ایمان آورند پدر باشد تا عدالت برای ایشان هم محسوب شود؛ 
12  و پدر اهل ختنه نیز، یعنی آنانی را که نه فقط مختونند بلکه سالک هم می‌باشند بر آثار ایمانی که پدر ما ابراهیم در نامختونی داشت. 
مکاشفه 4/11 :  ای خداوند، مستحقّی که جلال و اکرام و قوّت را بیابی، زیرا که تو همهٔ موجودات را آفریده‌ای و محض ارادهٔ تو بودند و آفریده شدند.

17) از این عالم هستی و آسمانها و زمین چه چیزی را متوجه می شوی؟
ما پی میبریم که این عالم هستی با همه مخلوقاتش که چه علنی و چه غیر علنی هستند،خلق شده و مخلوق میباشند.
نحیمیا9/6 :  تو به‌ تنهایی‌ یهوه‌ هستی‌. تو فلك‌ و فلك‌الافلاك‌ و تمامی‌ جنود آنها را و زمین‌ را و هر چه‌ بر آن‌ است‌ و دریاها را و هر چه‌ در آنها است‌، ساخته‌ای‌ و تو همه‌ اینها را حیات‌ می‌بخشی‌ و جنود آسمان‌ تو را سجده‌ می‌كنند. 

18) مخلوقات نامرئی خداوند کدامند؟
کولسیان 1/16 :  زیرا که در او همه‌چیز آفریده شد، آنچه در آسمان و آنچه بر زمین است از چیزهای دیدنی و نادیدنی و تختها و سلطنتها و ریاسات و قوّات؛ همه به‌وسیله او و برای او آفریده شد. 

19) چه نوع فرشتگانی وجود دارد؟
دو نوع فرشتگان خوب و فرشتگان بد.

20) فرشتگان خوب کدامند؟
آنها وجود پاک و روحانی و آسمانی هستند تا تقدس ،شکوه و جلال خداوند را نظاره کنند و و به او عشق بورزند و در پادشاهی خداوند از او پذیرایی کنند.
متی 18/10 :   زنهار یکی از این صغار را حقیر مشمارید، زیرا شما را می‌گویم که ملائکه ایشان دائماً در آسمان روی پدر مرا که در آسمان است می‌بینند. 
اشعیا 6/3 :  و یكی‌ دیگری‌ را صدا زده‌، می‌گفت‌: «قدّوس‌ قدّوس‌ قدّوس‌ یهوه‌ صبایوت‌، تمامی‌ زمین‌ از جلال‌ او مملّو است‌ 
عبرانیان 1/14 :  آیا همگی ایشان روح‌های خدمتگزار نیستند که برای خدمت آنانی که وارث نجات خواهند شد، فرستاده می‌شوند؟
لوقا15/10 :  همچنین به شما می‌گویم شادی برای فرشتگان خدا روی می‌دهد به‌سبب یک خطاکار که توبه کند. 

21) فرشتگان بد خداوند کدامند؟
آنها شامل شیطان و فرشتگان وابسته به او می باشند که همگی آنها جز ارواخ رانده شده ای هستند که به علت سرپیچی از خداوند ، جلال و شکوه خداوند را برای همیشه از دست داده اند و خداوند آنها را از خود رانده است و آنها از ملکوت خداوند بیزار میباشند.
یهودا6  :  و فرشتگانی را که ریاست خود را حفظ نکردند بلکه مسکن حقیقی خود را ترک نمودند، در زنجیرهای ابدی در تحت ظلمت بجهت قصاص یومِ عظیم نگاه داشته است. 
یوحنا 8/44 :  شما از پدر خود ابلیس می‌باشید و خواهشهای پدر خود را می‌خواهید به عمل آرید. او از اوّل قاتل بود و در راستی ثابت نمی‌باشد، از آن‌جهت که در او راستی نیست. هرگاه به دروغ سخن می‌گوید، از ذات خود می‌گوید زیرا دروغگو و پدر دروغ‌گویان است. 

22)مخلوقات مرئی و قابل دیدن خداوند کدامند؟
انسانها میباشند.

23) خداوند انسانها را چگونه آفرید؟
خداوند بدن انسان ها را از خاک و همچنین از یک روح خلق کرده است.
کتاب اول موسی (پیدایش) 2-7 : خداوند خدا پس‌ آدم‌ را از خاك‌ زمین‌ بسرشت‌ و در بینی‌ وی‌ روح‌ حیات‌ دمید، و آدم‌ نَفْس‌ زنده‌ شد. 

24) خدا چه چیزی را به روح و جسم انسان بخشیده است؟
او به جسم، چشم و گوش و همه اعضای بدن و به روح، خرد و همه حواس را داده است.

25) انسان های اولیه چه کسانی بوده اند؟
آدم و حوا ؛ پدر و مادر جد همه انسان های روی زمین می باشند.
اعمال رسولان 17/26 :  و هر امّت انسان را از یک خون ساخت تا بر تمامی روی زمین مسکن گیرند و زمانهای معیّن و حدود مسکنهای ایشان را مقرّر فرمود 

26)شکوه و جلال و مقام انسان های اولیه چه بودند؟
آنها از روی مشخصه های بارز خداوند آفریده شده بودند.
کتاب اول موسی (پیدایش) 1/ 27-26 : و خدا گفت‌»: آدم‌ را بصورت‌ ما و موافق‌ شبیه‌ ما بسازیم‌ تا بر ماهیان‌ دریا و پرندگان‌ آسمان‌ و بهایم‌ و بر تمامی‌ زمین‌ و همۀ حشراتی‌ كه‌ بر زمین‌ می‌خزند، حكومت‌ نماید. « 
27  پس‌ خدا آدم‌ را بصورت‌ خود آفرید. او را بصورت‌ خدا آفرید. ایشان‌ را نر و ماده‌ آفرید. 

27) در چه از سرشت انسانی این همانندی وجود دارد؟
در خلقت انسان خداوند کارهای نیک، حقیقت، تقدس و عدالت را در ما نهاده ساخته است و همچنین به ما سلامت کامل جسم و روح ؛ آزادی و رهایی از مرگ و حکمرانی بر زمین را به ما داده بود.
کتاب اول موسی(پیدایش) 1/31 :  و خدا هر چه‌ ساختـه‌ بـود، دیـد و همانـا بسیار نیكـو بود. و شام‌ بـود و صبح‌ بـود، روز ششـم‌.
کولسیان 3/10 :  و تازه را پوشیده‌اید که به صورت خالق خویش تا به معرفت کامل، تازه می‌شود، 
افسسیان 4/24-23 :  و به روح ذهن خود تازه شوید. 
24  و انسانیّت تازه را که به صورت خدا در عدالت و قدّوسیّت حقیقی آفریده شده است بپوشید. 

28) برای شرافت و جلال ادم و حوا چه اتفاقی افتاد؟
این شرافت و جلال از طریق یک خطای گناه آلود از میان رفت.

29) این خطای گناه آلود چه بود؟
نافرمانی اولین انسان ها که والدین ما بودند باعث شد تا گناه و مرگ از طریق نیاکان ما به این دنیا آورده شود.
کتاب اول موسی (پیدایش) 2/17 :  اما از درخت‌ معرفت‌ نیك‌ و بد زنهار نخوری‌، زیرا روزی‌ كه‌ از آن‌ خوردی‌، هرآینه‌ خواهی‌ مرد 
رومیان 5/12 :  اما از درخت‌ معرفت‌ نیك‌ و بد زنهار نخوری‌، زیرا روزی‌ كه‌ از آن‌ خوردی‌، هرآینه‌ خواهی‌ مرد 
کتاب اول موسی 3/17 :  و به‌ آدم‌ گفت‌: «چونكه‌ سخن‌ زوجه‌ات‌ را شنیـدی‌ و از آن‌ درخت‌ خـوردی‌ كه‌ امـر فرمـوده‌، گفتم‌ از آن‌ نخـوری‌، پـس‌ بسبب‌ تـو زمیـن‌ ملعون‌ شـد، و تمام‌ ایام‌ عمـرت‌ از آن‌ با رنـج‌ خواهی‌ خورد. 

30) چرا خداوند نیاکان خطاکار ما را با خشم خود نابود نکرد؟
او میخواست با ثروت عظیم رحمت و بخشندگی خود این انسانیت گناه آلود را از طریق پسر خود نجات دهد.
اول پطرس 1/20 :  که پیش از بنیاد عالم معیّن شد، لکن در زمان آخر برای شما ظاهر گردید، 

31) خداوند بخشندگی و اراده رحمانی خود را در چه چیزی نشان داده است ؟
در حراست و حکمرانی این عالم از ابتدا تا انتها بدین ترتیب که انسانها میخواهند به سمت مسیح راهنمایی شوند و از طریق ایمان به او از گناه نجات پیدا کنند.

32) خداوند چگونه از همه آفرینش محافظت میکند و بر آن حکمرانی دارد؟
او عالم آفرینش را سرپرستی و تامین کرده به آن نظم میدهد و جریان این عالم را هدایت میکند ، او نشانه ها و معجزات را انجام میدهد و به عنوان پادشاه با عدالت و عدل در مقابل بیخدایان با صبر و حوصله رفتار کرده و با مومنین با وفاداری و رحمت خود ارزش میدهد.
عبرانیان 1/3 :  که فروغ جلالش و خاتم جوهرش بوده و به کلمهٔ قوّت خود حامل همهٔ موجودات بوده، چون طهارت گناهان را به اتمام رسانید، به دست راست کبریا در اعلی‌علّییّن بنشست؛ 
کتاب اول موسی (پیدایش) 8/22 :  مادامی‌ كه‌ جهان‌ باقی‌ است‌، زرع‌ و حصاد، و سرما و گرما، و زمستان‌ و تابستان‌، و روز و شب‌ موقوف‌ نخواهد شد. »
عاموس 3/6 -5 :  آیا كَرِنّا در شهر نواخته‌ می‌شود و خلق‌ نترسند؟ 
6  آیا بلا بر شهر وارد بیاید و خداوند آن‌ را نفرموده‌ باشد؟ 
مزامیر 33 /15-13 : از آسمان خداوند نظر افکند و جمیع بنی‌آدم را نگریست. 
14  از مکان سکونت خویش نظر میافکند، برجمیع ساکنان جهان. 
15  او که دلهای ایشان را جمیعاً سرشته است و اعمال ایشان را درک نموده است. 
مزامیر 77/ 15-14 :  تو خدایی هستی که کارهای عجیب می‌کنی و قوّت خویش را بر قومها معروف گردانیده‌ای. 
15  قوم خود را به بازوی خویش رهانیده‌ای، یعنی بنی‌یعقوب و بنی‌یوسف را. سلاه. 
رومیان 1/18 : زیرا غضب خدا از آسمان مکشوف می‌شود بر هر بی‌دینی و ناراستی مردمانی که راستی را در ناراستی باز می‌دارند. 
مزامیر 103 / 8 ، 10، 13: خداوند رحمان و کریم است؛ دیر غضب و بسیار رحیم. 10  با ما موافق گناهان ما عمل ننموده، و به ما به حسب خطایای ما جزا نداده است. 13  چنانکه پدر بر فرزندان خود رئوف است، همچنان خداوند بر ترسندگان خود رأفت می‌نماید. 

33) آیا تو اجازه داری همچنین خدایی برای خود داشته باشی؟
بلی، مطمئناً ! آفریدگار قادر متعال آسمان ها و زمین ؛ به عنوان پدر و آفریننده من هم میباشد.

34) آیا تو ایمان داری که خداوند آفریننده تو نیز میباشد؟
بله من ایمان دارم که خداوند مرا با تمام مخلوقات دیگر آفریده است و به من جسم، روح، چشم، گوش و همه اعضای بدن و نیز عقل و درایت و همه حواس را اعطا فرموده است.

35)آیا خداوند غیر از آفریدن تو کار دیگری برای تو انجام داده است؟
این بعید بنظر میرسد. من ایمان دارم که خداوند به من جسم و روح و همه چیز عطا فرموده است و از من هنوز محافظت میکند . برای این امر ، همه ی  مایحتاج از جمله کفش و لباس و غذا و نوشیدنی، خانه، حیاط، همسر فرزند مزرعه و دام و همه و همه ی نیاز های ضروری را برای زندگی من و به مقدار کافی و همه روزه فراهم کرده است.
مزامیر 139/16 :  چشمان تو جنین مرا دیده‌است و در دفتر تو همهٔ اعضای من نوشته شده، در روزهایی که ساخته می‌شد، وقتی که یکی از آنها وجود نداشت. 
ایوب 10/12 :   حیات‌ و احسان‌ به‌ من‌ عطا فرمودی‌ و لطف‌ تو روح‌ مرا محافظت‌ نمود. 
اعمال رسولان 14/17 :  با وجودی که خود را بیشهادت نگذاشت، چون احسان می‌نمود و از آسمان باران بارانیده و فصول بارآور بخشیده، دلهای ما را از خوراک و شادی پر می‌ساخت. 

36) آیا برای اینکه خداوند ، اینکه تمام مایحتاج را برای ما فراهم کرده است کافی میباشد؟
نه من ایمان دارم که خداوند علاوه بر این، او مرا از تمام بدی ها و زشتی ها دور میکند و از من در برابر انها محافظت میکند.
مزامیر 17/ 8-5 :  قدمهایم به آثار تو قائم است، پس پایهایم نخواهد لغزید. 
6  ای خدا تو را خوانده‌ام زیرا که مرا اجابت خواهی نمود. گوش خود را به من فراگیر و سخن مرا بشنو. 
7  رحمتهای خود را امتیاز ده، ای که متوکلان خویش را به دست راست خود از مخالفان ایشان می‌رهانی. 
8  مرا مثل مردمک چشم نگاه دار؛ مرا زیر سایه  بال خود پنهان کن، 
مزامیر 121/4،5، 8 :  اینک، او که حافظ اسرائیل است، نمی‌خوابد و به خواب نمی‌رود. 
5  خداوند حافظ تو می‌باشد. خداوند به دست راستت سایه تو است. 
8  خداوند خروج و دخولت را نگاه خواهد داشت، از الآن و تا ابدالآباد.

37) چه کسی به تودر همه چیزهایی که با آن مواجه میشوی آرامش میدهد؟
بوسیله مشیت الهی و خدایی که برطرف کننده همه گرفتاری هایم میشود.
اول پطرس 5/7 : و تمام اندیشه  خود را به وی وا گذارید، زیرا که او برای شما فکر می‌کند. 
رومیان 8/28 : و می‌دانیم که بجهت آنانی که خدا را دوست می‌دارند و بحسب ارادهٔ او خوانده شده‌اند، همه چیزها برای خیریّت [ایشان] با هم در کار می‌باشند. 

38) چرا خداوند این مقدار به تو نیکی میکند؟
بخاطر بخشنده بودن ، نیک بودن ، حس پدرانه خداوند که من قدردان آن میباشم و برای قدردانی مزدش را دریافت میکنم.
کتاب اول موسی (پیدایش) 32/10 : اینانند قبایل‌ پسران‌ نوح‌، برحسب‌ پیدایش‌ ایشان‌ در امّت‌های‌ خود كه‌ از ایشان‌ امّت‌های‌ جهان‌، بعد از طوفان‌ منشعب‌ شدند.

39) وظیفه ما در مقابل این خوبی های خداوند چیست؟
برای ستایش و تشکر از خدا بایستی من گوش به فرمان او و خدمتگذار او شوم.

40) چطور میبایست شکرگذار و خدمتگذار خداوند باشم؟
ما باید از صمیم قلب و با زبان و نیز از طریق اعمالمان این را نشان دهیم که موهبت ها و کارهای خارق العاده خدا را میشناسیم و برای آنها ارزش قائل میشویم و نباید این نیکی را با خساست ،بخل و راحت طلبی هدر دهیم و تباه کنیم . بلکه ما باید جسم و روح ، چشمان و گوش و همه اعضا و حواس و نیز عقل و اراده خود را در اختیار خدا قرار داده و در راستای عمل به فرمان های خداوند عمل کنیم.
رومیان 12/1 : هذا ای برادران، شما را به رحمتهای خدا استدعا می‌کنم که بدنهای خود را قربانی زنده مقدّس پسندیده خدا بگذرانید که عبادت معقول شما است. 

41)  شما این قسمت را چگونه ختم میکنید؟
با این کلام که این مسلماً حقیقت محض است.

42) در مورد این قسمت شما چه چیزی را گواهی میدهید؟
من گواهی میدهم که همه چیزهایی که در مورد آفرینش ، نگهداری و محافظت از عالم و حکمرانی خداوند شناخته ام را با یک شوق قلبی و بطور جدی و با یک اطمینان خدایی و حقیقی در نزد خود نگهداری کنم و میخواهم که تا زمان مرگم از این ایمان برنگردم و به آن شک نکنم و در این ایمانم بمانم.
مزامیر 73/28 : و امّا مرا نیکوست که به خدا تقّرب جویم. بر خداوند یهوه توکّل کرده‌ام تا همهٔ کارهای تو را بیان کنم.


برگرفته از کتاب کوچک کات کیسم نوشته مارتین لوتر/ انتشارات بنیاد میراث لوتریک/ ص71-64 /چاپ اول اکتبر2016 /آلمان-امریکا
بازنویسی : امیرحبیبی / مجموعه  وبلاگ های مسیح برای ایران

 وبلاگ مسیح برای ایران : 

            بنیاد میراث لوتریک:
                                                                           http://lhfmissions.org/LHFHome    
 (آیات از کتاب مقدس ترجمه نو میباشد که با متن کتاب از نظر محتوایی هم معنی میباشد و برگرفته از سایت ذیلhttps://www.wordproject.org/bibles/fa/  میباشد)



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر