۱۳۹۵ دی ۱۴, سه‌شنبه

کتاب کوچک کات کیسم- فصل دوم بخش اول

کتاب کوچک کات کیسم/  نوشته: مارتین لوتر
فصل دوم
بخش اول: ده فرمان
بخش دوم: ایمان نامه مسیحی
بخش سوم: دعای پدر آسمانی(دعای سرور ما)
بخش چهارم:مراسم غسل تعمید مقدس
بخش پنجم: مراسم عشا ربانی(شام آخر)

بخش اول: ده فرمان
مثل یک پدر که در خانواده یک چیزی را به زبان ساده توضیح میدهد.


1.       اولین فرمان: من سرور و خدای تو هستم. تو نباید خدایان دیگر را درکنار من داشته باشی.
یعنی چه: ما باید بیش از هر چیز از خدا ترس داشته باشیم، و او را دوت داشته باشیم و به او اعتماد کنیم.
2.      دومین فرمان: تونباید نام خداوند و سرور خود را بی دلیل بر زبان بیاوری و قسم بخوری. زیرا خداوند اجازه نمیدهد که کسی از نام او و به نام او سوء استفاده کند و بی جزا بماند.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم و از نام او برای نفرین کردن، قسم خوردن جادو کردن دروغ گفتن و فریب دادن استفاده نکنیم بلکه در مواقع ضروری و نیاز خدا را صدا کنیم، به در گاهش دعا کنیم و سپاس کفته و اورا شکر کنیم.
3.     سومین فرمان: تو باید روز خدا را محترم بشماری.
یعنی چه؟ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم بطوریکه نباید موعظه و کلام او را مورد بی توجهی قرار دهیم ، بلکه باید آن را مقدس شمرده و با میل به آن گوش فرا داده و آن را یاد بگیریم.
4.     چهارمین فرمان: تو باید به پدر و مادر خود احترام بکذاری تا اینکه زندگی خوب و عمر طولانی داشته باشی.
یعنی چه؟ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم بطوریکه به والدین خود بی توجهی نکرده و آنان را عصبانی ننماییم ، بلکه احترام آنان را نگاه داشته ، خدمت کنیم و گوش دهیم و آنان را دوست داشته و ارزش قائل شویم.
5.     پنجمین فرمان: قتل مکن.
یعنی چه؟ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم ، بطوریکه به هموعان خود هیچگونه آسیب جسمانی نرسانیم بلکه به آنان کمک کنیم و نیاز های آانان را در تمام موارد برطرف کنیم.
6.      ششمین فرمان: زنا مکن.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم ، بطوریکه ما باید غفیف و پاکدامن باشیم چه در عمل و چه در کلام. هر فرد متاهل باید همسر خویش را دوست بدارد و او را احترام نماید.
7.     هفتمین فرمان: دزدی مکن.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم ، بطوریکه ما اجازه نداریم پول یا اموال همنوعان خود را به ناحق بردایم و یا  با کلاهبرداری از دیگران مال و اموال آنها را تصاحب شویم، تا مال و اموال خود را حفظ کرده و زیاد کنیم.
8.     هشتمین فرمان: شهادت دروغ علیه همنوع خود مده.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته، بطوریکه ما نباید به دیگران دروغ گفته ، اسرار آنها را فاش نموده و غیبت نماییم یا با خبرچینی از دیگران سابقه بد بسازیم ، بلکه باید از آنها دفاع کنیم و از خوبی هایشان بگوییم و نسبت به آنها خوشبین باشیم.
9.      نهمین فرمان: به خانه همسایه خود طمع نورزید.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته، بطوریکه ما نباید از با حیله و فریب به دنبال ارث و مال و خانه باشیم و نباید با تظاهر و جعل کردن مالک چیزی شیم ، بلکه باید به آنان کمک کرده و از اموالشان حفاظت نماییم.
10.   دهمین فرمان: تو نباید به زن، نوکران ، خادمین و کنیزان ، دام و طیور و هر چیز که از آن همسایه ات است طمع بورزی.
یعنی چه؟ ما باید از خدا ترس داشته باشیم و او را دوست داشته، بطوریکه هیچ گونه طمع و چشم داشتی به ناموس و مال دیگران نداشته باشیم و افراد و کارکنان زیردست او را به نفع خود استفاده ننماییم ، بلکه به آنها توصیه کنیم در خدمت صاحبان خویش بمانند ، بطوریکه لازم و شایسته است آنها را خدمت نمایند.

منظور خدا از این همه فرمان چیست؟
خداوند همچنین میفرماید :
من سرور و خداوند تو ، خداوندی غیور هستم که  از کسانی که از من تنفر دارند، به خاطر گناهان پدران تا نسل سوم و چهارم فرزندانش انتقام می گیرم ، ام تا هزاران نسل بر کسانی که مرا دوست دارند و احکام مرا نگاه دارند ، رحمت می کنم.
یعنی چه؟
خداوند هشدار میدهد به همه کسانی که از فرمان او سرپیچی می کنند . به همین خاطر ما بایستی از خشم و غضب خدایی که در مقابل سرپیچی از این فرامین بیمناک باشیم و خلاف ده فرمان بیمناک باشیم و خلاف ده فرمان او عمل نکنیم.ام خدا به تمام کسانی که فرامین او را نگاه داشته و رعایت میکنند و عده رحمت و نیکویی میدهد. به همین دلیل همه ما بایستی او را دوست بداریم و به او توکل کنیم و اعتماد کرده و با کمال میل طبق فرامین او عمل کنیم.

برگرفته از کتاب کوچک کات کیسم نوشته مارتین لوتر/ انتشارات بنیاد میراث لوتریک/  ص10-8 /چاپ اول اکتبر2016 /آلمان-امریکا
بازنویسی : امیرحبیبی / مجموعه  وبلاگ های مسیح برای ایران

 وبلاگ مسیح برای ایران : 
            بنیاد میراث لوتریک:
                                                                           http://lhfmissions.org/LHF-Home    




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر