۱۳۹۵ دی ۱۸, شنبه

کتاب کوچک کات کیسم/ فصل سوم/ بخش اول ده فرمان. فرمان اول

کتاب کوچک کات کیسم/  نوشته: مارتین لوتر

فصل سوم
توضیحات تکمیلی راجع به کات کیسم
بخش اول: ده فرمان مقدس



اولین فرمان

فرمان اول چیست؟
اولین فرمان: من سرور و خدای تو هستم. تو نباید خدایان دیگر را درکنار من داشته باشی. تو نباید خدایان دیگری را در کنار من داشته باشی. تو نباید تصویر یا تمثیلی و یا بتی درست کنیکه به عنوان  پخدای آسمان و زمین و خدای آبها و خداوند زمین قرار گیرد. شما نباید انها ر بپرستید و خدمت کرده و به انها دعا کنید.
این فرمان به چه معناست؟
ما باید بیش از هر چیز از خدا پروا داشته باشیم و او را دوست داشته باشیم..

24) اولین جمله ورودی به ده فرمان چیست؟
من سرور و خدای توهستم

25) این جمله ورودی بیانگر چیست؟
بیانگر این است که ما باید قبل از هر چیز ، خداوند شفا بخش را بشناسیم.

26) اینکه ما باید خداوند شفا بخش را بشناسیم، یعنی چه؟
این به این معناست که ما با فهم و ایمان ، شهادت میدهیم که خداوند، سرور ما و همه عالم است و ما باید هرچیز را که او در کلام خودش به صورت وحی نازل کرده است را واقعیت بدانیم.
ارمیا 9/24:  بلكه‌ هر كه‌ فخر نماید از این‌ فخر بكند كه‌ فهم‌ دارد و مرا می‌شناسد كه‌ من‌ یهوه‌ هستم‌ كه‌ رحمت‌ و انصاف‌ و عدالت‌ را در زمین بجا می‌آورم‌ زیرا خداوند می‌گوید در این‌ چیزها مسرور می‌باشم‌

27)  آیا خداوند تنها از طریق کلامش قابل شناختن است؟
میبایست خداوند را از طریق آثار و آفریده های خود و همچنین از شهادت فطری ما شناخت ؛ اما انسان ها با بی انصافی و بی عدالتی مانع از این واقعیت شده اند.
رومیان 1/20-19 :  چونکه آنچه از خدا می‌توان شناخت، در ایشان ظاهر است زیرا خدا آن را بر ایشان ظاهر کرده است. 
20  زیرا که چیزهای نادیدهٔ او، یعنی قوّت سَرْمَدی و اُلوهیّتش از حین آفرینش عالم به‌وسیلهٔ کارهای او فهمیده و دیده می‌شود تا ایشان را عذری نباشد. 
ایوب 12/ 9-7 : «لیكن‌ الا´ن‌ از بهایم‌ بپرس‌ و تو را تعلیم‌ خواهند داد. و از مرغان‌ هوا و برایت‌ بیان‌ خواهند نمود. 
8  یا به‌ زمین‌ سخن‌ بران‌ و تو را تعلیم‌ خواهد داد، و ماهیان‌ دریا به‌ تو خبر خواهند رسانید. 
9  كیست‌ كه‌ از جمیع‌ این‌ چیزها نمی‌فهمد كه‌ دست‌ خداوند آنها را به‌ جا آورده‌ است‌، 
رومیان 2/15-14: زیرا هرگاه امّت‌هایی که شریعت ندارند کارهای شریعت را به طبیعت بجا آرند، اینان هرچند شریعت ندارند، برای خود شریعت هستند، 
15  چونکه از ایشان ظاهر می‌شود که عمل شریعت بر دل ایشان مکتوب است و ضمیر ایشان نیز گواهی می‌دهد و افکار ایشان با یکدیگر یا مَذِمَّت می‌کنند یا عذر می‌آورند، 
رومیان 1/ 18-21 : زیرا غضب خدا از آسمان مکشوف می‌شود بر هر بی‌دینی و ناراستی مردمانی که راستی را در ناراستی باز می‌دارند. 
19  چونکه آنچه از خدا می‌توان شناخت، در ایشان ظاهر است زیرا خدا آن را بر ایشان ظاهر کرده است. 
20  زیرا که چیزهای نادیدهٔ او، یعنی قوّت سَرْمَدی و اُلوهیّتش از حین آفرینش عالم به‌وسیلهٔ کارهای او فهمیده و دیده می‌شود تا ایشان را عذری نباشد. 
21  زیرا هر چند خدا را شناختند، ولی او را چون خدا تمجید و شکر نکردند بلکه در خیالات خود باطل گردیده، دل بی‌فهم ایشان تاریک گشت. 

28) خداوند کیست؟
کسی نیست جز خدای واقعی زنده که خودش را در کلامش نمایان کرده است. اوست خدای ابراهیم ، اسحق ، یعقوب و پدر سرور ما ، عیسی مسیح و همچنین پدر ما و قانونگذار این هستی و داور تمام عالم.
اشعیا 42/8: من‌ یهوه‌ هستم‌ و اسم‌ من‌ همین‌ است‌. و جلال‌ خود را به‌ كسی‌ دیگر و ستایش‌ خویش‌ را به‌ بتهای‌ تراشیده‌ نخواهم‌ داد. 
یعقوب 4/12: صاحب شریعت و داور، یکی است که بر رهانیدن و هلاک کردن قادر می‌باشد. پس تو کیستی که بر همسایهٔ خود داوری می‌کنی؟ 
اول موسی -پیدایش 17/1 : و چون‌ ابرام‌ نود و نه‌ ساله‌ بود، خداوند بر ابرام‌ ظاهر شده‌، گفت‌: «من‌ هستم‌ خدای‌ قادر مطلق‌. پیش‌ روی‌ من‌ بخرام‌ و كامل‌ شو. 

29) چرا او خود را خداوند تو مینامد؟
او به این شهادت میدهد که او تنها خداست و هیچ خدای دیگری بجز او نیست و این را میخواهد بفهماند مه مرا تا حدی دوست دارد که تنها محبوب من میخواهد باشد و میخواهد که من نیز تنها محبوب او باشم. چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روانی و با تمام توان میبایست او را خدمت کنم.
ارمیا 31/3 :  خداوند از جای‌ دور به‌ من‌ ظاهر شد (و گفت‌): «با محبت‌ ازلی‌ تو را دوست‌ داشتم‌، از این‌ جهت‌ تو را به‌ رحمت‌ جذب‌ نمودم‌. 
مزامیر 95/7-6 : بیایید عبادت و سجده نماییم و به حضور آفریننده خود خداوند زانو زنیم! 
7  زیرا که او خدای ما است! و ما قوم مرتع و گلهٔ دست او می‌باشیم! امروز کاش آواز او را می‌شنیدید! 

30) خداوند چه چیزی را در فرمان اول ممنوع کرده است؟
بت پرستی یا خدمت کردن به تمثیل ها و بت ها. ما هیچ چیز را به غیر از خدا نباید بپرستیم و نباید خدایان دیگر را در کنار او داشته باشیم.
متی4/ 10 :  آنگاه عیسی وی را گفت، دور شو ای شیطان، زیرا مکتوب است که خداوند خدای خود را سجده کن و او را فقط عبادت نما. 

31) چه چیزهایی به عنوان خدایان دیگر به حساب می آیند؟
منظور فقط بت های کافران نیست؛بلکه هرچیز که ما را از خدا دور کند و در قلبمان آنرا بیشتر از خدا دوست داشته باشیم و به آن وابسته باشیم.
رومیان 1/ 22-25 : ادّعای حکمت می‌کردند و احمق گردیدند. 
23  و جلال خدای غیرفانی را به شبیه صورت انسان فانی و طیور و بهایم و حشرات تبدیل نمودند. 
24  لهذا خدا نیز ایشان را در شهوات دل خودشان به ناپاکی تسلیم فرمود تا در میان خود بدنهای خویش را خوار سازند، 
25  که ایشان حقّ خدا را به دروغ مبدّل کردند و عبادت و خدمت نمودند مخلوق را به عوض خالقی که تا ابدالآباد متبارک است. آمین. 
فیلیپیان 3/18-19: زیرا که بسیاری رفتار می‌نمایند که ذکر ایشان را بارها برای شما کرده‌ام و حال نیز با گریه می‌کنم که دشمنان صلیب مسیح می‌باشند، 
19  که انجام ایشان هلاکت است و خدای ایشان شکم ایشان، و فخر ایشان در ننگ ایشان، و چیزهای دنیوی را اندیشه می‌کنند. 
متی 6/24 :  هیچ کس دو آقا را خدمت نمی‌تواند کرد، زیرا یا از یکی نفرت دارد و با دیگری محبّت، و یا به یکی می‌چسبد و دیگر را حقیر می‌شمارد. محال است که خدا و ممُّونا را خدمت کنید. 
متی 10/37 : و هر که پدر یا مادر را بیش از من دوست دارد، لایق من نباشد و هر که پسر یا دختر را از من زیاده دوست دارد، لایق من نباشد. 
مزامیر 146/4-3: بر رؤسا توکّل مکنید و نه بر ابن آدم که نزد او اعانتی نیست. 
4  روح او بیرون می‌رود و او به خاک خود برمی‌گردد و در همان روز فکرهایش نابود می‌شود. 

32) خواست خداوند در فرمان اول چیست؟
او میخواهد تا ما بیشتر از هر چیز از خدا بترسیم و او را دوست داشته باشیم و بر او توکل کنیم.

33) به چه معنی است که ما باید بیش از هر چیز از خدا بترسیم و او را دوست داشته باشیم؟
یعنی اینکه ، بدلیل شکوه، جلال و مقدس بودن خداوند و همچنین به علت عدالت او، که همگی این صفات را او درعالی ترین درجات دارد، با اشتباهات کودکانه و به خاطر مواردی که بی ارزش هستند، خداوند دانا و توانا را به خشم نیاوریم تا او ما را از وجود خود محروم کرده و ما را به حال خود رها کند.
اشعیا 6 / 3 :  و یكی‌ دیگری‌ را صدا زده‌، می‌گفت‌: «قدّوس‌ قدّوس‌ قدّوس‌ یهوه‌ صبایوت‌، تمامی‌ زمین‌ از جلال‌ او مملّو است‌ 
مزامیر 5 / 5 : متکبّران در نظر تو نخواهند ایستاد. از همهٔٔ بطالتکنندگان نفرت می‌کنی. 
مزامیر 33 / 8-9 :  تمامیِ اهل زمین از خداوند بترسند؛ جمیع سکنهٔ ربع مسکون از او بترسند. 
9  زیرا که او گفت و شد؛ او امر فرمود و قایم گردید. 
ارمیا 23/ 24-23 : یهوه‌ می‌گوید: آیا من‌ خدای‌ نزدیك‌ هستم‌ و خدای‌ دور نی‌؟ 
24  و خداوند می‌گوید: آیا كسی‌ خویشتن‌ را در جای‌ مخفی‌ پنهان‌ تواند نمود كه‌ من‌ او را نبینم‌ مگر من‌ آسمان‌ و زمین‌ را مملّو نمی‌سازم‌؟ كلام‌ خداوند این‌ است‌. 
مزامیر 139/4-1 :  [برای سالار مغنّیان. مزمور داود] ای خداوند مرا آزموده و شناختهای. 
2  تو نشستن و برخاستن مرا می‌دانی و فکرهای مرا از دور فهمیده‌ای. 
3  راه و خوابگاه مرا تفتیش کرده‌ای و همهٔ طریق‌های مرا دانسته‌ای. 
4  زیرا که سخنی بر زبان من نیست، جز اینکه تو ای خداوند آن را تماماً دانسته‌ای. 
اول موسی -پیدایش 39/9 :   بزرگتری‌ از من‌ در این‌ خانه‌ نیست‌ و چیزی‌ از من‌ دریغ‌ نداشته‌، جز تو، چون‌ زوجۀ او می‌باشی‌؛ پس‌ چگونه‌ مرتكب‌ این‌ شرارت‌ بزرگ‌ بشوم‌ و به‌ خدا خطا ورزم‌؟» 
متی 10/28 : و از قاتلان جسم که قادر بر کشتن روح نیاند، بیم مکنید، بلکه از او بترسید که قادر است بر هلاک کردن روح و جسم را نیز در جهنّم. 

34) به چه معناست اینکه ما خدا را بیش از هر جیز دوست داشته باشیم ؟
منظور این است که به علت خوبی و رحمت و بخشش و مهربانی بی حدی که خداوند نسبت به ما دارد، ما نیز باید یک رابطه قلبی و دلبستگی عمیق با داشته و با اشتیاق به سوی او و خواسته او برویم و نیز باید از خوشنودی او شاد بوده و با خود این را بازگو کنیم که من میتوانم همه غم و اندوه را تحمل نمایم.
اول یوحنا 4/16 : و ما دانسته و باور کرده‌ایم آن محبّتی را که خدا با ما نموده است. خدا محبّت است و هرکه در محبّت ساکن است در خدا ساکن است و خدا در وی. 
اول یوحنا 4/9 : و محبّت خدا به ما ظاهر شده است به اینکه خدا پسر یگانهٔ خود را به جهان فرستاده است تا به وی زیست نماییم. 
مزامیر 18 /3-2 : خداوند صخرهٔ من است و ملجا و نجات‌دهندهٔٔ من. خدایم صخرهٔ من است که در او پناه می‌برم. سپر من و شاخ نجاتم و قلعهٔ بلند من. 
3  خداوند را که سزاوار کل حمد است، خواهم خواند. پس، از دشمنانم رهایی خواهم یافت. 
اول یوحنا 4/ 19 : ما او را محبّت می‌نماییم زیرا که او اوّل ما را محبّت نمود. 
اول یوحنا 5/ 3 : یرا همین است محبّت خدا که احکام او را نگاه داریم و احکام او گران نیست. 

35) اینکه ما بیش از هر چیز به خدا اعتماد کنیم به چه معناست؟
یعنی اینکه در همه وقت و همه جا ، ما جسم و جان خود را به قدرت و حکمت  او واگذار کنیم و به وعده گرانبهای او ، واقعا و از صمیم قلب اعتماد کنیم و تمام امید های خود را تنها به او داشته باشیم و در راه ایمان به او ، اصرار و پافشاری کنیم.
اشعیا28/29 : ین‌ نیز از جانب‌ یهوه‌ صبایوت‌ كه‌ عجیب‌الّرای‌ و عظیم‌الحكمت‌ است‌، صادر می‌گردد.
مزامیر 33/ 4 : زیرا کلام خداوند مستقیم است و جمیع کارهای او با امانت است. 
اشعیا 41/10 : مترس‌ زیرا كه‌ من‌ با تو هستم‌ و مشوّش‌ مشو زیرا من‌ خدای‌ تو هستم‌! تو را تقویت‌ خواهم‌ نمود و البتّه‌ تو را معاونت‌ خواهم‌ داد و تو را به‌ دست‌ راست‌ عدالت‌ خود دستگیری‌ خواهم‌ كرد. 
مزامیر 37/ 5-3 :  بر خداوند توکّل نما و نیکویی بکن. در زمین ساکن باش و از امانت پرورده شو. 
4  و در خداوند تمتع ببر، پس مسألت دل تو را به تو خواهد داد. 
5  طریق خود را به خداوند بسپار و بر وی توکّل کن که آن را انجام خواهد داد، 
مزامیر 42/ 11 : ای جان من چرا منحنی شده و چرا در من پریشان گشته‌ای؟ بر خدا امید دار زیرا که او را بازحمد خواهم گفت، که نجات روی من و خدای من است.
اشعیا 49/15 :   آیا زن‌ بچه‌ شیر خواره‌ خود را فراموش‌ كرده‌ بر پسر رحم‌خویش‌ ترحّم‌ ننماید؟ اینان‌ فراموش‌ می‌كنند امّا من‌ تو را فراموش‌ نخواهم‌ نمود. 

برگرفته از کتاب کوچک کات کیسم نوشته مارتین لوتر/ انتشارات بنیاد میراث لوتریک/  ص 36-31  /چاپ اول اکتبر2016 /آلمان-امریکا
بازنویسی : امیرحبیبی / مجموعه  وبلاگ های مسیح برای ایران

 وبلاگ مسیح برای ایران : 
            بنیاد میراث لوتریک:
                                                                           http://lhfmissions.org/LHF-Home    
 (آیات از کتاب مقدس ترجمه نو میباشد که با متن کتاب از نظر محتوایی هم معنی میباشد و برگرفته از سایت ذیل https://www.wordproject.org/bibles/fa/  میباشد)


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر